Efektivitas Pelayanan Administrasi Melalui Aplikasi Sipraja di Desa Suko Kabupaten Sidoarjo

Rizki Aulia Adinda -  Universitas Muhammadiyah Malang, Indonesia
Angelina Cintia Kasi Damayanti -  Universitas Muhammadiyah Malang, Indonesia
Muhammad Kamil* -  Universitas Muhammadiyah Malang, Indonesia

Innovation in e-government is an effort to improve the quality of public services to be more efficient and effective. The presence of the Sipraja application in Sidoarjo Regency is an effort to provide public services to be more effective and efficient. The purpose of this research is to find the effectiveness of the Sipraja application in Suko Village, Sidoarjo Regency. This research use descriptive qualitative approach. The data collection technique was carried out by observation, interviews, and literature study. The analysis technique uses data collection and data reduction. The results of this study are: 1) The rational model, the Sipraja application has run effectively because it is in accordance with the existing rules and procedures; 2) Human relations model, employees in Suko Village are disciplined and friendly in providing services but there are still some obstacles from the Sipraja application that affect HR work; 3) Internal process, internal communication in Suko Village has been running effectively but external communication has not been effective due to lack of socialization to the community; and 4) Time, carrying capacity, and budget, have been running effectively and in accordance with applicable regulations and are able to help service activities.

  1. Apriyansyah, Maullidina, I., & Purnomo, E. P. (2018). Efektivitas Sistem Informasi Desa (SID) Dalam Pelayanan Publik Di Desa Dlingo, Kecamatan Dlingo, Kabupaten Bantul. Jurnal Analisis Kebijakan Dan Pelayanan Publik, 4(1), 10–24. journal.unhas.ac.id/index.php/jakpp
  2. Enitasari, R., & Hertati, D. (2019). Efektivitas Pelayanan Administrasi Kependudukan Berbasis Aplikasi Berkas Mlaku Dewe Di Kantor Kecamatan Sukodono Kabupaten Sidoarjo. Public Administration Journal of Research, 1(2), 137–150. https://doi.org/10.33005/paj.v1i2.16
  3. Fitriana, F., Hilman, Y. A., & Triono, B. (2020). Peran Dinas Pariwisata dan Kebudayaan Dalam Upaya Pelestarian Kesenian Budaya Lokal. Jurnal Inovasi Ilmu Sosial Dan Politik (JISoP), 2(1), 1–10. https://doi.org/10.33474/jisop.v2i1.4899
  4. Instruksi Presiden Nomor 3 Tahun 2003
  5. Kurniawan, L. A. (2016). Implementasi Kebijakan Pelayanan Administrasi Terpadu Kecamatan (PATEN) Di Kecamatan Buduran, Kabupaten Sidoarjo. Kebijaan Dan Manajemen Publik, 4(3), 1–8. http://journal.unair.ac.id/KMP@implementasi-kebijakan-pelayanan-administrasi-terpadu-kecamatan-(paten)-di-kecamatan-buduran,-kabupaten-sidoarjo-article-10954-media-138-category-8.html diakses Tanggal 14 Agustus 2019%0A
  6. Musaddad, A. A., Ahzani, W. . F., Susilowati, M., & Arif, L. (2020). Implementasi Sistem Pelayanan Rakyat Sidoarjo (Sipraja) Sebagai Inovasi Pelayanan Publik. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
  7. N. Septiani Edam, S. Pangemanan, J. K. (2018). Efektivitas Program Cerdas Command Center Sebagai Media Informasi Masyarakat Dalam Rangka Pelayanan Publik. Jurusan Ilmu Pemerintah, 1(1), 1–10.
  8. Novriando, A. (2020). Efektivitas “Jogja Smart Service” Terhadap Pelayanan Publik di Kota Yogyakarta. Jurnal Ilmu Pemerintahan, 13(2), 68–75.
  9. Nurmandi, A., & Purnomo, E. P. (2011b). Making the Strategic Plan Work in Local Government: A Case Study of Strategic Plan Implementation in Yogyakarta Special Province (YSP). International Review of Public Administration, 16(2), 143–164. https://doi.org/10.1080/12264431.2011.10805200
  10. Peraturan Bupati Sidoarjo Nomor 78 Tahun 2019 Tentang Pengelolaan Hukum di Lingkungan Pemerintahan Kabupaten Sidoarjo
  11. Peraturan Bupati Sidoarjo Nomor 46 tahun 2018 tentang Tata Kelola Teknologi Informasi dan Komunikasi Menuju Smart City di Kabupaten Sidoarjo.
  12. portal.sidoarjokab.go.id, 2019 diakses pada 9 April 2021
  13. Taufik, H. W. (2020). Birokrasi Baru Untuk New Normal: Tinjauan Model Perubahan Birokrasi Dalam Pelayanan Publik di Era Covid-19. Dialogue Jurnal Ilmu Administrasi Publik, 2(1), 1–18. https://ejournal2.undip.ac.id/index.php/dialogue/article/view/8182
  14. Undang-Undang Nomor 25 Tahun 2009 tentang Pelayanan Publik
  15. Zuriah, Nurul. 2009. Metodologi Penelitian Sosial dan Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Full Text:
Article Info
Submitted: 2024-08-14
Published: 2022-08-31
Section: Articles
Article Statistics: