Peran Guru Mata Pelajaran Matematika Dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Siswa
DOI : 10.24269/ajbe.v6i1.4993
This study aims to determine the role of the mathematics teacher in overcoming the learning difficulties of sixth grade students at SD Islam Cokroaminoto 1, Kalabahi, Wetabua, Kec. Teluk Mutiara, Kab. Alor, Nusa Tenggara Timur. This study uses a qualitative approach. Data collection techniques through interviews, observation and documentation. Data analysis used descriptive analysis. The results of the study found that the difficulties experienced by students in mathematics subjects were students paying less attention to teacher explanations, students' lack of interest in mathematics, making mistakes when calculating especially in multiplication and division, low memory and concentration abilities, and different students' comprehension abilities. -different. The teacher's role in overcoming students' learning difficulties in mathematics subjects is that the teacher provides material and sample questions, as well as mentoring students and individual approaches to students, placing students who have difficulty in the front row, providing motivation to students, presenting interesting mathematical concepts and varied and create comfortable learning conditions and situation.
Keywords
The Role of Teachers; Mathematics; Learning Difficulties; Elementary School
- Undang-Undang, Nomor 20, Tahun 2003, Tentang Sistem Pendidikan Nasional
- Undang-Undang RI, Nomor 14, Bab I, Pasal I, Tahun 2005, Tentang Guru dan Dosen
- Undang-Undang, Nomor 14, Tahun 2005, Tentang Guru dan Dosen
- Abdurrahman, Mulyono. (2003). Pendidikan Bagi Anak yang Berkesulitan Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
- Ahmadi Abu dan Supriyono, Widodo. (2013). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta
- Alwi, Hasan. (2002). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
- Amri, Sofan. (2013). Pengembangan dan Model Pembelajaran Dalam Kurikulum 2013. Jakarta: PT. Prestasi Pustakakarya.
- Amirullah, M. A., Arifin, S., & Fajri, M. D. (2021). Implementasi Pendidikan Karakter Di Masa Pandemi Covid-19 Melalui Kuliah Kemuhammadiyahan Berbasis Pemberdayaan Keluarga Dhuafa. Muaddib: Studi Kependidikan dan Keislaman, 1(1), 20-39
- Arikunto. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: PT Rineka Cipta.
- Arifin, S., Abidin, N., & Al Anshori, F. (2021). Kebijakan Merdeka Belajar dan Implikasinya terhadap Pengembangan Desain Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Dirasat: Jurnal Manajemen dan Pendidikan Islam, 7(1), 65-78.
- Arifin, S., & Muslim, M. O. H. (2020). Tantangan Implementasi Kebijakan “Merdeka Belajar, Kampus Merdeka” pada Perguruan Tinggi Islam Swasta di Indonesia. Jurnal Pendidikan Islam Al-Ilmi, 3(1).
- Arifin, S., & Setiyono, T. (2018, August). Urgensi Controlling Dan Evaluasi Dalam Mengembangkan Tenaga Kependidikan Lembaga Pendidikan Islam Di Era Milenial. In International Seminar On Islamic Education.
- Asifudin, Ahmad Janan. (2010). Mengungkit Pilar-Pilar Pendidikan Islam: tinjauan filosofis. Yogyakarta: UIN Sukapress.
- Cahya, Prihandoko. (2006). Memahami Konsep Matematika Secara Benar Dan Menyajikannya Dengan Menarik. Jakarta: Balai Pustaka.
- Chusna, Amri Firda. (2016). Upaya Guru Dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Matematika. Jakarta.
- Dalyono, M. (2009). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
- Daryanto dan Farid, M. (2013). Konsep Dasar Menajemen Pendidikan Nasional. Yogyakarta: Gava Media.
- Djaramah, Syaiful Bahri. (2008). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
- Gasong, D. (2018). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta
- Gerungan, W.A. (1998). Psikologi Social. Bandung: PT Eresso.
- Habel. (2015). Peran Guru Kelas membangun perilaku sosial. Journal.
- Hallen. (2002). Bimbingan Dan Konseling Dalam Islam, Jakarta: Ciputat Press.
- Hamdayama, Jumanta. (2016). Metodologi Pengajaran, Jakarta: PT Bumi Aksara.
- Hidayat, M. C., & Syam, A. R. (2020). Urgensitas perencanaan strategis dan pengelolaan sumber daya manusia madrasah era revolusi industri 4.0. AL-ASASIYYA: Journal Of Basic Education, 4(1), 1-13.
- Hudojo, Herman. (1990). Strategi mengajar belajar matematika. Malang: IKIP Malang.
- Koriati, E. D., Syam, A. R., & Ariyanto, A. (2021). Upaya Peningkatan Kompetensi Profesionalisme Guru Pendidikan Dasar Dalam Proses Pembelajaran. AL-ASASIYYA: Journal Of Basic Education, 5(2), 85-95.
- Malikah, H.B. (2017). Upaya Guru Dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Matematika Siswa Dengan Pendekatan Saintifik.Mataram.
- Masykur, Moch. Ag. (2007). Mathematical Intelligent: Cara Cerdas Melatih Otak Menanggulangi Kesulitan Belajar. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media Group.
- Mudjiono. (2006). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT Rineka Cipta
- Rismanda, I. (2017). Peran guru dalam membimbing anak berkesulitan belajar matematika pada siswa kelas III SDN
- Sapor, Rafy. (2006). Psikologi Islam Tuntunan Jiwa Manusia Modern. Jakarta : PT Raja Grafindo Persada.
- Sardiman, A. M. (2009). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta : PT Rajawali Perss
- Siregar, Mia Yolanda. (2018). Analisis Peran Guru Dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Siswa Pada Pelajaran Matematika. Medan
- Slameto, (2003). Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
- Sugiyono, (2008). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&I. Alfabeta. Bandung
- Sumaryanti, L., Syam, A. R., & Wulansari, A. (2021). Pemanfaatan Barang Bekas Plastik Sebagai Alat Peraga Edukatif Dalam Proses Pembelajaran Siswa Pendidikan Dasar. AL-ASASIYYA: Journal Of Basic Education, 5(2), 37-46.
- Sumaryanti, L., Syam, A. R., & Syukroni, A. (2020). Urgency of implementing adab for students of elementary school in the perspective of the Qur’an and hadith. AL-ASASIYYA: Journal Of Basic Education, 5(1), 1-12.
- Sunaryo, S. A., Sendayu, F. S., & Syam, A. R. (2021). Internalization of Huma Betang Cultural Values through Narrative Counseling for Elementary Education Students. JURNAL INDRIA (Jurnal Ilmiah Pendidikan Prasekolah dan Sekolah Awal), 6(1).
- Suprihatiningrum, Jamil. (2013). Strategi pembelajaran teori dan aplikasi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
- Syam, A. R., Nurjan, S., & Sumaryanti, L. (2021). Analysis of development of gifted students in elementary school. KONSELI: Jurnal Bimbingan dan Konseling (E-Journal), 8(1), 91-98.
- Syam, A. R., & Arifin, S. (2018). Islamic Educational Institution Policies Based on Creative Economic the Asean Era Economic Community. EDUKASI: Jurnal Pendidikan Islam (e-Journal), 6(1), 049-063.
- Winataputra, Udin S. (2001). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Universitas Terbuka.
- Wingkel, W.S. (1989). Psikologi Pengajaran. Jakarta: Grasindo.


This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.