The Utilization Of Coastal Media To Develop Symbolic Thinking Ability For 4-5 Years Old Children In Wali Urban Village, Binongko District, Wakatobi Regency

Wa Ode Ramtia -  Universitas Muhammadiyah Buton, Indonesia
Asma Kurniati* -  Universitas Muhammadiyah Buton, Indonesia
Henny Henny -  Universitas Muhammadiyah Buton, Indonesia

DOI : 10.24269/jin.v6i2.4151

This study aims to determine the symbolic thinking ability of chidren aged 4-5 years which includes the ability to count the number of objects from 1 to 10, recognize the concept of numbers, recognize number symbols, and recognize letter symbols. The problem in this study was that when learning observations took place, parents asked children to count the number objects from 1 to 10, recognized the concept of numbers, recognized number symbols, and recognize letter symbols and the child could already count and recognized number symbols. This research was conducted using a qualitative descriptive approach. The type of research used was the type of experimental research conducted with four meetings using coastal media. The subjects in this study were 11 children in Wali Urban Village, aged 4-5 years. Data collection was carried out by observation. The data analysis technique used in this study was the qualitative descriptive analysis technique. The results of the study showed that the symbolic thinking abilty of children aged 4-5 years using coastal media developed as expected. 

  1. Bungin, B. (2017). Penelitian Kualitatif Komunikasi, Ekonomi, Kebijakan Buplik, Dan Ilmu Sosial Lainnya (Edisi Kedua). Kencana.
  2. Dan Ninik Yuliani, R. I. K. (2016). Meningkatkan Kemampuan Berhitung Anak Usia Dini Melalui Permainan Bowling Kaleng. Universum, 10(1). https://doi.org/10.30762/universum.v10i1.224
  3. Hasnida. (2016). Panduan Pendidik Dalam Mengimplementasikan Kurikulum PAUD 2013. PT. Luxima Metro Media.
  4. Henny. (2018). Utilization of Natural Materials to Increase Calculation Ability of 4-5 Year-old Children.
  5. Heryana, A., & Unggul, U. (2018). Informan dan Pemilihan Informan dalam Penelitian Kualitatif. Universitas Esa Unggul, 25.
  6. Jeti, L. (2019). Pola Asuh & Keterlibatan Orang Tua Dalam Pembentukan Nilai- nilai Moral Anak Usia Dini. Zahir Publishing.
  7. Kurniati, A. (t.t.-a). Kemampuan Berhitung Anak Usia Dini 4-5 Tahun Melalui Media Kartu Angka Bergambar Di Desa Lapandewa Jaya Kecamatan Lapandewa Kabupaten Buton Selatan. 6.
  8. Kurniati, A. (t.t.-b). Pesisir Pantai Lakorapu Sebagai Media Pembelajaran Alami Bagi Anak Usia Dini. 15.
  9. Kusumawardani, C. T., & Fauziah, P. Y. (2020). Pola Asuh Orangtua Tentara Nasional Indonesia pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1024–1034. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.620
  10. Muntakhib, A. (2018). Implementasi Pendidikan Agama Islam Di Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini. 04, 16. https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.18784/smart.v4i2.665
  11. Nasution, N., Yaswinda, Y., & Maulana, I. (2019). Analisis Pembelajaran Berhitung melalui Media Prisma Pintar pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 240. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.311
  12. Novitasari, Y., & Fauziddin, M. (t.t.). Perkembangan Kognitif Bidang Auditori pada Anak Usia Dini. 9.
  13. Nurkolis & Muhdi. (2020). Keefektivan Kebijakan E-Learning berbasis Sosial Media pada PAUD di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 212. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.535
  14. Pebriana, P. H. (2017). Analisis Penggunaan Gadget terhadap Kemampuan Interaksi Sosial pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i1.26
  15. Purwoko, T. (2013). Analisis Faktor-Faktor Penyebab Keberadaan Anak Jalanan Di Kota Balikpapan. 14.
  16. Putria, H., Maula, L. H., & Uswatun, D. A. (2020). Analisis Proses Pembelajaran dalam Jaringan (DARING) Masa Pandemi Covid- 19 Pada Guru Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 861–870. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.460
  17. Salma, S., & Jumarni, L. (2020). Analisis Penggunaan Media Pasir Berwarna Pada Anak Kelompok B. 3(1), 8.
  18. Sari, T. P. (t.t.). Pengaruh Metode Edutainment Terhadap Kemampuan Berhitung Permulaan Anak Usia Dini Kelompok B Di Tk Pancasila I Karangpilang Surabaya. 12.
  19. Sofiani, I. K., Mufika, T., & Mufaro’ah, M. (2020). Bias Gender dalam Pola Asuh Orangtua pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 766. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.300
  20. Susilo, S. (2016). Pedoman Penyelenggaraan PAUD. Bee Media Pustaka.
  21. Yani, A. (t.t.). Pelatihan Pemanfaatan Kulit Kerang Untuk Barang Kerajinan
  22. Masyarakat Daerah Pesisir Kota Bontang. 8.
  23. Yunitasari, R., & Hanifah, U. (2020). Pengaruh Pembelajaran Daring terhadap
  24. Minat Belajar Siswa pada Masa Covid 19. Edukatif : Jurnal Ilmu
  25. Pendidikan,2(3), 232–243. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i3.142 Yusuf, M. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Penelitian
  26. Gabungan. Kencana.
  27. Zaluchu, S. E. (2020). Strategi Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif Di Dalam
  28. Penelitian Agama. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili dan Pembinaan Warga Jemaat, 4(1), 28. https://doi.org/10.46445/ejti.v4i1.167

Full Text:
Article Info
Submitted: 2021-09-30
Published: 2021-12-01
Section: Artikel
Article Statistics: